Ciśnienie tętnicze co warto wiedzieć

Problemy z ciśnieniem tętniczym mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, a szczególnie niebezpiecznym zjawiskiem jest nadciśnienie tętnicze. Boryka się z nim wiele osób na całym świecie. Brak odpowiedniego leczenia może prowadzić do poważnych chorób i stanowi zagrożenie dla życia. To właśnie nadciśnienie jest jednym z najczęstszych powodów zawałów serca, to ono odpowiada w większości przypadków za udary mózgu. Lekarze od lat alarmują, że ciśnienie jest bardzo ważne i należy o nie zadbać. Systematyczne pomiary oraz leczenie w porę wszelkich nieprawidłowości to bardzo ważna sprawa, której lekceważyć nie można. Co każdy z nas powinien wiedzieć na temat ciśnienia? Na jakie alarmujące sygnały koniecznie trzeba zwrócić uwagę?
Ciśnienie tętnicze może być niskie lub wysokie

Ciśnienie tętnicze to nic innego, jak siła z jaką krew trafia do serca i z jaką jest z niej wyrzucana. Niestety, wśród polskich pacjentów osób, które mogą pochwalić się „normalnym” ciśnieniem jest niewiele. Większość cierpi albo z powodu zbyt niskiego ciśnienia lub nadciśnienia tętniczego. To drugie zjawisko jest znacznie bardziej niebezpieczne i wymaga odpowiedniego leczenia.

Skąd te problemy z nadciśnieniem tętniczym?
Na to, jaki jest poziom ciśnienia krwi, wpływać może wiele czynników. Pewną rolę odgrywają tutaj hormony, duże znaczenie ma również układ nerwowy. Jednak nie tylko one mają wpływ na nadciśnienie. Sprzyjają mu niektóre choroby, w tym choroby nerek oraz zaburzenia tarczycy.
W chwili, gdy bark wyraźnych przyczyn problemów ze zbyt wysokim ciśnieniem, mówi się o nadciśnieniu tętniczym pierwotnym. W sytuacji, w której z tym problemem idzie w parze inna dolegliwość, mówi się o nadciśnieniu tętniczym wtórnym. W tym drugim przypadku, aby uregulować ciśnienie, wystarczy skoncentrować się na leczeniu choroby odpowiedzialnej za taki stan. Większym wyzwaniem dla lekarzy jest jednak leczenie nadciśnienia pierwotnego.
Nadciśnienie pierwotne zazwyczaj pojawia się pomiędzy 30. a 50. rokiem życia, a w większości wypadków można je wykryć tylko dzięki pomiarom. Brak widocznych objawów sprawia, że wiele osób nie zdaje sobie sprawy ze swych problemów zdrowotnych. Choć przyczyny tego problemu nie są jeszcze do końca znane, już można skorzystać z wielu sposobów leczenia tej przypadłości.

Dlaczego leczenie nadciśnienia tętniczego jest tak ważne?
Nadciśnienie tętnicze prowadzić może to dalszych kłopotów ze zdrowiem. Często to ono prowadzi do udaru mózgu i zawału serca, może też wpływać na pojawienie się zmian miażdżycowych oraz do rozwarstwienia aorty. Problemy z ciśnieniem mogą jednocześnie odbijać się niekorzystnie na pracy nerek i prowadzić do dalszych problemów zdrowotnych związanych z ich niewłaściwym funkcjonowaniem.

Wszystkie zmiany zachodzące w organizmie z powodu zbyt wysokiego ciśnienia tętniczego mogą prowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem. Warto też pamiętać, że nadciśnienie tętnicze jest chorobą podstępną, a dobre samopoczucie nie musi oznaczać, że z naszym ciśnieniem wszystko jest w porządku. Warto zatem systematycznie mierzyć ciśnienie i kontrolować jego wysokość. To najlepszy sposób, by uchronić się przed poważnymi problemami.